כִּי הִנֵּה כַּחֹמֶר בְּיַד הַיּוֹצֵר,
בִּרְצוֹתוֹ מַרְחִיב וּבִרְצוֹתוֹ מְקַצֵּר
כֵּן אֲנַחְנוּ בְיָדְךָ חֶסֶד נוֹצֵר
לַבְּרִית הַבֵּט וְאַל תֵּפֶן לַיֵּצֶר
כִּי הִנֵּה כָּאֶבֶן בְּיַד הַמְסַתֵּת,
בִּרְצוֹתוֹ אוֹחֵז וּבִרְצוֹתוֹ מְכַתֵּת
כֵּן אֲנַחְנוּ בְיָדְךָ מְחַיֶּה וּמְמוֹתֵת
לַבְּרִית הַבֵּט וְאַל תֵּפֶן לַיֵּצֶר
כִּי הִנֵּה כַּגַּרְזֶן בְּיַד הֶחָרָשׁ,
בִּרְצוֹתוֹ דִּבֵּק לָאוּר וּבִרְצוֹתוֹ פֵּרַשׁ
כֵּן אֲנַחְנוּ בְיָדְךָ תּוֹמֵךְ עָנִי וָרָשׁ
לַבְּרִית הַבֵּט וְאַל תֵּפֶן לַיֵּצֶר
הפיוט "כי הנה כחומר", הנאמר בתפילת ליל יום הכיפורים, מבטא את שבריריותם של חיי האדם אל מול הבורא. אנחנו בידו לגמרי, כחומר ביד היוצר, כהגה ביד המלח, כיריעה ביד הרוקם.
כל קטע בפיוט מסתיים בתחינה "לברית הבט ואל תפן ליצר". אנו מבקשים מאבינו שבשמיים כי יזכור את הברית שכרת עימנו, ולא ישפוט אותנו על-פי המשובות שאליהן גרר אותנו היצר.
האמן נתן גושן מבצע את הניגון בלחן החסידי המיוחס לר' שלום חריטונוב (1933-1886), חסיד חב"ד, מהעיר ניקולייב (כיום מיקולאייב) שבאוקראינה.